“Zem neumiera, Zem je zabíjaná - a tí, ktorí ju zabíjajú, majú mená a adresy!”

Banner: Existence 1/2013

12 mája 2010

Rozhovor s Ramonou Afrika z organizácie MOVE

Rozhovor s Ramonou Afrika z organizácie MOVE

Priatelia MOVE prednedávnom spravili rozhovor s členkou organizácie MOVE, Ramonou Afrika. Originálny audiozáznam je v angličtine a môžete si ho pustiť tu:
http://soundcloud.com/wafwaf/ramona-africa-interview

Ramona Africa - Interview by wafwaf

(toto je preklad prepisu rozhovoru s Ramonou Afrika z organizácie MOVE, ktorí sme robili telefonicky koncom roka 2009. Nie je redakčne upravovaný. Text je voľný, tak ako to Ramona rozprávala.)


M: Mohli by ste nám povedať o začiatkoch MOVE, kto bol John Africa a ako ste sa vy osobne dostali do organizácie?

R: OK. Keď som sa prvýkrát stretla s MOVE, bola som V roku 1979 študentkou na Temple University vo Philladelphii. Ale MOVE existovalo už od začiatku sedemdesiatych rokov. Ja som žila celý svoj život v západnej Philladelphii. A MOVE boli tiež v západnej Philladelphii. Ale boli z inej štvrte. Čítala som o MOVE v novinách. Keď som šla verejnou dopravou do centra mesta Philladelphie prechádzala som okolo domu MOVE a vedela som niečo o MOVE, ale v tom čase, vlastne niekoľko rokov, som nebola nadchnutá k tomu, aby som sa zastavila pri dome MOVE, začala rozprávať s ľuďmi MOVE, aby som sa o nich dozvedela viac. Ale v mojom poslednom semestri na Temple University som sa zúčastnila Pracovno-študijného programu a mojou prácou bola právna pomoc, "a paralegal", v kancelárskom komplexe programu bezplatných právnych služieb. A vtedy som sa stala aktívnou v súvislosti zúčastňovania sa demonštrácií, obhajovania práv nájomníkov bytov a domov. A vlastne všeobecne som sa začala aktivizovať.

Bola som zatknutá na mestskom úrade, v priestoroch lokálnej vlády mesta. A musela som ísť na súd, kde som stretla niekoho, kto mi potom začal volať... Jedného dňa mi zavolal a spýtal sa ma, či nechcem prísť na stretnutie, kde sa bude plánovať demonštrácia MOVE. Súhlasila som a šla som na to stretnutie, kde som sa zoznámila s niekoľkými podporovateľmi MOVE, predovšetkým s mojou sestrou Pam Africa, ktorá sa spolu so mnou neskôr stala členkou MOVE. Poskytla mi veľa informácií o MOVE. Veci, o ktorých som nevedela. O útokoch polície na MOVE, o bábätkách, ktoré boli pri tom zavraždené. O tehotných ženách MOVE, ktoré krvavo dobili až kým nepotratili a viac informácií o tom, v čo verí MOVE. Podporila ma v tom, aby som šla do mestskej radnice, kde prebiehali súdne spory s MOVE, aby som získala pohľad z prvej ruky o tom, čo sa deje. Vedela, že som študentkou, ktorá sa pripravuje na štúdium práva, pretože som sa chystala nastúpiť na právnickú univerzitu. A tak som šla. Šla som do radnice a presedela som súdne spory s členmi MOVE a bola som ohromne šokovaná. Pretože keď sedíš v učebni a študuješ právo a právny systém a politický systém a ako majú veci fungovať, na papieri, je to úplne rozdielna skúsenosť, keď tam sedíte a vidíte na vlastné oči čo sa tam deje. A to som urobila a bola som šokovaná. A kvôli tomu som sa vždy vracala späť.

A viete, sama som sa preto stala obeťou. Poliši si ma zobrali na mušku, pretože vedeli, že som bola podporovateľkou MOVE. A to ma rovno priviedlo k MOVE, pretože som bola raz zatknutá za to, že som sa ozývala príliš nahlas. Dostala som súdne predvolanie za pohŕdanie súdom a odsúdili ma zato na dva mesiace v miestnej väznici. A práve tam boli "ubytovaní" aj väzni z MOVE. Takže som strávila dva mesiace so ženami MOVE, zblízka a osobne v miestnej väznici a to skutočne len upevnilo moju oddanosť pre MOVE. Rozhodla som sa neisť na právnickú školu. Rozhodla som sa, že nechcem byť rovnaká ako je prokurátor, sudca alebo dokonca obhajcovia, ktorých poverili, aby zastupovali MOVE a asistovali im, keby mali nejaké otázky, pretože MOVE sa pred súdom zastupovali sami. A odvtedy som bola oddanou podporovateľkou MOVE a neskôr som sa stala aj členkou.

Zistila som, že k MOVE ma priťahuje ich revolúcia, to v čo veria. A MOVE hovorilo o slobode a rovnosti pre všetky bytosti, všetok život. Nie len pre čiernych ľudí, nie len pre ženy, nie len pre ľudí, ale pre všetok život. Zvierací život, rastlinný život. MOVE bojovali za vodu, aby nebola znečisťovaná, bojovali za vzduch, aby nebol znečisťovaný, za pôdu, aby nebola plná toxických látok, aby všetok život mohol byť zdravý - aby sme mohli dýchať vzduch, piť vodu, jesť jedlo z pôdy tak, ako to prirodzene má byť. A mňa to priťahovalo a videla som silu a oddanosť v MOVE. Videla som ľudí MOVE, ktorí sa nedali zastrašiť súdnym systémom, týmto prostredím ani policajtmi ani nikým iným. MOVE sú absolútne oddaní bojovať pre život a vystupovať a poukazovať na protikladnosti v systéme a tých, ktorí tento systém zastupujú a veria v neho.

A to čo MOVE hovorilo sa nedalo nijak vyvrátiť. Nikto nevedel dokázať, že to čo MOVE hovorí, že by to bola lož. Pretože John Afrika vyzbrojil MOVE a hocikoho iného, kto je ochotný naslúchať, s úplnou pravdou. A nedalo sa to spochybniť. A mňa to veľmi priťahovalo. Takže už od prvých začiatkov MOVE, kedy sa táto organizácia prvýkrát objavila vo Philladelphii, MOVE vyšli najavo s mierumilovnými demonštráciami pri Philladelphskej ZOO a riskantných debnených domoch pre dôchodcov, pri školskej rade, na konferenciách, ktoré organizovali priemyselníci ako DuPont Chemicals, Dow Chemicals, ktoré znečisťovali životné prostredie. MOVE konfrontovali tieto inštitúcie a odhaľovali všetko čo tieto inštitúcie robia. A nedokázali nás podplatiť, nedokázali nás zbiť až k poslušnosti. MOVE verí vo vytrvalosť a už od začiatku sedemdesiatych rokov až do dnešného dňa, so všetkým s čím na nás táto vláda prišla, MOVE zostávajú vytrvalí, zostali silní a oddaní. Napriek 100 ročným rozsudkom vo väzení, napriek bitkám od polície a vraždeniu našich detí, napriek tomu, že nás bombardovali a zaplavovali pomocou požiarnických hadíc. Organizácia MOVE naďalej pokračuje v boji za život.

M: Prvé demonštrácie, ktoré organizovalo MOVE boli proti ZOO a iným formám vykorisťovania zvierat. Pracovali ste aj na zlepšení ubytovacích podmienok pre starších ľudí a pracovali ste s gangmi v susedstve. Poskytovali ste ľuďom zdravú stravu. Prečo sa MOVE rozhodli zaoberať konkrétne týmito témami a akú ste mali odozvu na začiatku vašej činnosti? Mohla by si nám povedať viac o vašich prvých kampaniach? Akú odozvu vyvolali vaše demonštrácie?

R: Bola to zväčša dvojitá odozva. Boli tu ľudia, biely, čierny, mladí, starí, ktorí počuli čo robí MOVE a vedeli, že je to dôležité, a tak k nám boli naklonení, podobne ako som bola na začiatku ja. Ale boli tu ľudia, predovšetkým vedúci úradníci, tí, ktorí zastupovali tento systém a tí, ktorí verili v tento systém a podporovali ho, tak tí mali s MOVE problém. Títo ľudia a predovšetkým tí vo vedení, využívali médiá na očierňovanie MOVE takým spôsobom, aby sa ľudia od nás dištancovali a aby si o nás mysleli, že sme len nejakí šialenci, ktorí nemajú v živote žiaden zmysel.

Vykreslili MOVE ako špinavých ľudí, ktorí sa nikdy neumývajú a žijú v špine, čo je úplná lož. Vykreslili MOVE ako ľudí, ktorí zneužívajú svoje deti a nestarajú sa o svoje deti, čo je úplná lož. A hovorili napríklad aj to, že do záhrady hádžeme odpadky, čo nie je pravda. A roky neskôr, to isté čo robilo vtedy MOVE, sa teraz nazýva kompostovanie. MOVE si nekulmovali vlasy. Nosili sme ich skutočne prirodzene, čomu sa hovorí dredy. A tiež hovorili, že smrdíme, pretože sme často jedli cesnak, surový cesnak spolu s naším jedlom. A niekedy je nás aj cítiť za cesnakom. Ale my dáme radšej prednosť tomuto pachu, než aby sme smrdeli za cigaretovým dymom alebo parfémom. Viete ako to myslím.

Takže toto sú veci, ktoré o nás hovorili zástupcovia systému a podporovatelia systému, aby zastrašili ľudí pred MOVE. Hovorili, že používame neslušné slová, nadávky. Robili sme to, a robíme to. Ale upozorňovali sme, že ako opíšeme niečo peknými slovami, niečo čo je zvrhlé. Keď policajti zaútočili na ľudí MOVE 28. marca 1976 a k smrti ušliapali trojtýždňové bábätko mojej sestry. To bolo zvrhlé. Tak ako môžete mať problém so slovami, ktoré nazývate zvrhlé. My sme tieto slová nevymysleli. Existovali dávno pred nami. Viete, tisícročia pred MOVE. A ako môžu mať ľudia problém so "zvrhlým" slovom a nemať problém so zvrhlým činom, ktorý toto slovo opisuje?

Takže toto boli veci, ktoré robili úradníci proti MOVE a v podpore systému, aby odradili ľudí od MOVE. Ale nefungovalo to. Pretože aj keď niektorí ľudia mali s MOVE problém v období začiatku MOVE a aj roky potom, MOVE si počas týchto rokov získalo viac a viac podporovateľov. V skutočnosti, a čo sme vtedy ešte nevideli, ale zakladateľ MOVE, John Afrika, povedal ľuďom MOVE začiatkom sedemdesiatych rokov, že v určitom bode budú aj celebrity nosiť vlasy ako sme ich nosili vtedy my, že v určitom bode budú ľudia MOVE hovoriť a učiť v inštitúciách tohto systému, v ich univerzitách, kostoloch, synagógach a podobne. Vtedy sme to ešte netušili, kvôli tomu ako nás vtedy systém vykresľoval verejnosti a ako mnohí ľudia reagovali na MOVE. Ale tu sme, 35 rokov neskôr a ľudia MOVE prednášali vo významných univerzitách v tejto krajine ako je Harvard, Princeton, Yale, Pensylvánska univerzita, prestížne školy ako UCLA, Stanford. A prednášali sme aj v kostoloch. Pozývali nás prednášať po celom svete. Cestovali sme do Anglicka, Španielska, Nemecka, Francúzska, Talianska, Belgicka, boli sme v Holandsku, boli sme na Kube, boli sme v Južnej Amerike a nedávno som bola pozvaná na konferenciu o politických väzňoch, medzinárodnú konferenciu do Kodane, ktorá sa bude konať budúci rok (2010). Takže sme precestovali doslova celý svet.

Ľudia už nemajú taký odmietavý postoj voči MOVE ako mali pred rokmi. Počas týchto rokov sme zozbierali medzinárodnú podporu. Takže ľudia sa na nás teraz pozerajú trochu inak ako sa na nás pozerali pri našich začiatkoch a čiastočne aj kvôli tomu, že všetko čo John Afrika hovoril ľuďom buď osobne alebo cez organizáciu MOVE, sa naplňuje. Viete, John od nás chcel, aby sme jedli cesnak, o ktorom ľudia hovorili, že smrdí a nepáčilo sa im to. Ale teraz tento systém cez jeho doktorov nazýva cesnak zázračným jedlom. Takže John Afrika povedal ľuďom veci o tomto systéme, ako sa tí vedúci predstavitelia nestarajú o ľudí, ako sa veci budú len zhoršovať a zhoršovať, ako táto vláda, tento systém, dovoľuje znečisťovať našu vodu a náš vzduch, a dovoľuje dávať toxický odpad do pôdy, ktorá nás musí živiť, kde pestujeme naše jedlo. A ľudia vidia pred sebou jasné príklady. A vidia ich už roky. Jasnejšie a jasnejšie. Takže ľudia k nám teraz chodia a hovoria, "Viete, ja si vás pamätám. Vtedy v 70-tych rokoch. Pamätám si čo ste vtedy hovorili a je to presne tak." Deje sa to, viete. Takže ľudia majú dnes celkom iný postoj k MOVE, ako mali pred tridsiatimi rokmi.

M: Čo myslí MOVE, keď hovorí o systéme?

R: Keď hovorí organizácia MOVE o SYSTÉME, myslíme tým všetko čo je mimo života. V tomto svete sú len dve veci. Živé systémy. Všetko čo je živé a koordinované životom, matkou prírodou, matkou života, "bohom" života. A potom tu je ten ľuďmi vytvorený systém, ktorý je len chabým pokusom o imitáciu života. Živé systémy fungujú. Viete, sú neomylné. Živé systému fungujú. A napriek tomu všetkému, čo ľudia urobili proti životu, ako ho otrávili, život funguje naďalej a drží nás nažive. Avšak ľudské systémy smerujú k deštrukcii a nikdy poriadne nefungovali. Niekedy sa zdá, že fungujú určitý krátky čas, ale potom sa začnú prejavovať všetky tie problémy so systémami pochádzajúcimi od ľudí. Takže, keď hovoríme SYSTÉM, hovoríme o hocičom čo je mimo života. Máme tu vtáky, ktoré pochádzajú zo živých systémov a nezlyhávajú, ale potom tu máme vtáky pochádzajúce od ľudí, nazývané lietadlá, ktoré opakovane havarujú a zabíjajú ľudí. Máme svetlo a teplo života pochádzajúce zo slnka, ktoré nikdy nezlyháva, nikdy nezhasína, ktoré hreje zem a dáva jej svetlo. A potom tu máme imitáciu pochádzajúcu od človeka, chabú imitáciu slnka, nazývanú žiarovka, ktorá bežne vyhasína a zlyháva a musí byť vymieňaná. Takže vždy, keď hovoríme o SYSTÉME, hovoríme o všetkom čo je mimo života.
...
Pre celý text rozhovoru pokračujte na stránku Priateľov MOVE - http://priateliamove.blogspot.com/2010/05/rozhovor-s-ramonou-afrika-z-organizacie.html

Žiadne komentáre:

wildandfree kolektív Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger