“Zem neumiera, Zem je zabíjaná - a tí, ktorí ju zabíjajú, majú mená a adresy!”

Banner: Existence 1/2013

03 januára 2009

Derrick Jensen: Toto nie je hra


Derrick Jensen: Toto nie je hra
(prevzaté z knihy Endgame II.: Resistance)


     Toto nie je hra. Následky sú skutočné. Tí, ktorí sú pri moci neznesú rúhanie sa, neznesú porušenie štvrtého a piateho predpokladu* v tejto knihe, neznesú žiadnu hrozbu pre ich monopol pre násilie, žiadnu hrozbu pre ich majetky (čo znamená žiadnu hrozbu pre ich kontrolu), žiadnu hrozbu pre ich moc a neznesú žiadnu hrozbu pre ich schopnosť zničiť svet.
     V poslednom čase sa začalo rúhať viac a viac ľudí. Viac ľudí začalo chápať, že civilizácia je nenapraviteľná. Viac ľudí zistilo, že polícia neochráni nás ani zem, ktorú milujeme, pred korporáciami. Ale že namiesto toho je jej hlavným účelom napomáhanie produkcii, napomáhanie pri ničení všetkého, čo je nám drahé. Viac ľudí zistilo, že ak má byť obránená integrita našich vlastných tiel a integrita zeme, ktorú milujeme – my sme tí, ktorí ju musia ubrániť. A zisťujeme, že musíme ísť do ofenzívy.
     Ľudia vypaľujú lyžiarske strediská. Zapaľujú ťažbárske nákladné vozidlá. Dávajú piesok alebo cukor do nádrží LKTčiek. V predajniach áut vypaľujú off-roady, jednotlivo a spoločne. Spaľujú do tla prázdne apartmánové komplexy a prázdne luxusné domy, ktoré sú stavané na citlivých územiach. Vyťahujú geneticky modifikovanú úrodu. Oslobodzujú zvieratá z laboratórií a priemyselných fariem. Ničia výskum založený na týraní zvierat. Vypaľujú vivisekčné laboratóriá.
     To je začiatok.
     Len málo ľudí, ktorí vykonali takéto akcie, bolo chytených. A tí, ktorí boli zatknutí, skoro nikdy neboli odsúdení, kvôli perfektnej detektívnej práci, ktorú sme očakávali z pozerania policajnej propagandy: policajné filmy a televízne programy ako sú CSI… Namiesto toho boli ľudia zatknutí skoro vždy kvôli neopatrným chybám zo strany sabotérov. Jeden záchranca zvierat, ktorý neskôr sedel nejaký čas vo väzení – ako aj mnoho iných aktivistov, ktorí šli radšej do väzenia, ako keby mali svedčiť proti nemu – sa stal podozrivým, pretože keď zaslal komuniké organizácii, ktorá často robí novinársku prácu pre záchrancov zvierat, napísal na obálku FedExu falošné číslo účtu. Samozrejme list nikdy nedošiel a skončil v kope neodoslaných listov. Tam ten list otvorili a ten tak odhalil stopy, ktorým sa mohol vyhnúť, keby zaplatil o tých desať dolárov viac a poslal to legitímne (alebo keby to poslal lacnejšie cez Poštu). Niektorí iní sabotéri vypálili ťažbárske nákladné auto. Tento prípad sa prevalil, pretože jeden aktivista sa tým pochválil svojej priateľke, ktorá bola dcérou zástupcu šerifa. Ďalší sabotér, ktorý teraz čelí osemdesiatim rokom za mrežami, keď ho uznajú vinným z podpaľačstva, bol deväť mesiacov na úteku, keď ho chytili pri krádeži pákových klieští a identifikovali. Keby som ho poznal a opýtal by sa ma, dal by som mu tie peniaze, aby si tie prekliate kliešte kúpil. Jeden aktivista bol odsúdený na osem rokov väzenia za vypálenie predajne off-road áut v južnej Kalifornii. Ako ho začala polícia podozrievať? Čoskoro po tom požiari, polícia využila túto akciu ako možnosť zatknúť hocijakého aktivistu a prečesať mu dom. Po zadržaní toho aktivistu, domnelý sabotér poslal niekoľko e-mailov novinám L.A. Times tvrdiac, že polícia zatkla nesprávnu osobu. Keby toto nebolo všetko, tie e-maily boli zaslané z knižnice univerzity, ktorú ten sabotér navštevoval, a bol natočený na bezpečnostnú kameru ako vstupuje do knižnice len niekoľko minút predtým, než poslal každý e-mail. Tiež sa pochválil s týmto požiarom svojej priateľke a niekoľkým kamarátom, ktorí to pri vypočúvaní políciou priznali.
     Ujasnime si to. Nešiel do väzenia, pretože vypálil predajňu áut. Šiel do väzenia, pretože sa prezradil.
     Už toto je dosť zlé. Ale on rovnako vyzradil mená ľudí, s ktorými údajne túto akciu vykonal, ako kamarátom tak aj polícii.
     Len veľmi zriedka v mojom písaní (alebo mojom živote) radím. Pevne verím, že ľudia musia nájsť a nasledovať svoje vlastné srdce. Keď sa ma ľudia pýtajú, čo by mali urobiť, aby zrútili civilizáciu, zaryto odmietam dať jednu odpoveď, ale poviem im, aby počúvali svoju vlastnú zem a načúvali svojmu srdcu, ktoré im oba povedia, čo treba urobiť.
     Lenže pri tomto budem radiť. Nebuďte hlúpi. Nebuďte nedbanliví. Tu sú v stávke skutočné životy, vrátane vašich. Niektorí z nás prídu o svoj život. Niektorí z nás pôjdu do väzenia. Z nutnosti podstupujeme riziko. Lenže tiež z nutnosti sa musíme ubezpečiť, že to riziko, ktoré podstupujeme, je hodné postihu, pokiaľ budeme chytení. Je jedna vec kradnúť pákové kliešte, keď za to dostaneš zopár mesiacov, pokiaľ ťa chytia. Je ale iná vec kradnúť pákové kliešte, keď si hľadaný za “zločiny”, ktoré ťa môžu dostať za mreže na desaťročia.
     Ak ideš autom k priehrade a máš na mysli oslobodenie, nechoď rýchlo. Daj si pozor, aby si nemal/a pokazené svetlo. Maj v poriadku technický preukaz. Nehovor o tom svojim priateľom. Nehovor o tom svojej priateľke, dcére zástupcu šerifa. Nehovor o tom nikomu. Nehovor to nikomu, kto o tom nemusí vedieť. Nepovedz to nikomu, kto nie je priamo zúčastnený/á. Nepovedz to nikomu, okrem tých, ktorí budú ticho, aj keby to znamenalo, že pôjdu do väzenia na štyridsať rokov.
     Nepovedz to nikomu, okrem tých, ktorým dôveruješ svojím vlastným životom, pretože toto je presne to čo robíš.
     Nechápte ma zle. Ja som urobil mnoho hlúpich vecí vo svojom živote, kedy odmena nebola v žiadnom prípade úmerná riziku alebo cene. Jazdil som príliš neskoro v noci a zobudil som sa na to, že uháňam ku krajnici cesty. Čítal som si poštu počas jazdy, keď som sa zrazu pozrel hore a zažil to isté. Skoro som sa zabil – ukončil svoj život – pretože som sa príliš ponáhľal otvoriť svoju faktúru za telefón. Keď som bol chlapec, založil som oheň na poli tak, že som zapálil papierové lietadlo a pustil ho lietať. Chcel som predstierať, že je to bojové lietadlo, ktoré práve zostrelili. Lenže nevyzeralo to tak parádne ako vo filmoch. Vyzeralo to ako kus poskladaného papiera, ktoré nejaké dieťa zapálilo a hodilo do kopy suchej trávy. Tiež to vyzeralo ako môj kamarát, – oveľa chytrejší ako ja – ktorý skočil do trávy, aby udupal oheň predtým než sa rozšíri. Príliš veľa hodín môjho jediného života som strávil sediac nehybne pred televízorom pozerajúc nejaký hlúpi program, ktorý nemá nič spoločné s mojím životom alebo niečím čo je pre mňa dôležité. Niekedy som ignoroval aj svoje zdravie a fyzickú pohodu.
     Toto všetko je len tou najvyššou špičkou masívneho ľadovca nazývaného Derrickove Hlúpe Činy. Nie som lepší než ktorýkoľvek z týchto ľudí. V skutočnosti oni sú lepší než ja, pretože urobili aspoň niečo. Zaútočili. Ja len varujem ostatných, aby nerobili ich chyby.
     Sme vo vojne. Vojna bola vyhlásená Zemi pred tisíckami rokov. Vojna bola vyhlásená proti ženám. Vojna bola vyhlásená proti deťom. Vojna bola vyhlásená proti divokosti. Vojna bola vyhlásená proti domorodcom. Druhá strana – tá, ktorá zabíja planétu – má teraz viac zbraní než máme my. Nie sú nás ešte toľkí, ktorí by boli ochotní udrieť späť, že si môžme dovoliť stratiť spojencov nedbalými chybami.
     Niekedy premýšľam o mojom bývalom študentovi, ktorého som učil vo väzení. Jedným z jeho najobľúbenejších zločinov bolo okradnúť dílera drog. Hovoril, že ten adrenalin je neporaziteľný, pretože keď ťa raz chytia, môžeš byť šťastný, že ťa len zabijú. Teraz už jasne ideme do problému vysokého rizika/nízkej odmeny, o ktorom som hovoril, ale pre neho ten zhon evidentne stál za to. Fakt je v tom, že jeho nikdy nechytili. Jeho plány boli dôkladné, kedy bral každú nepredvídanú udalosť do úvahy. Praktizoval až kým všetky činy boli automatické. Dal si pozor, aby bol čistý a triezvy. A potom konal. V rámci kontextu tejto nepochybne riskantnej akcie bol pohotový v každom okamihu. Takže určite sa pýtate, prečo bol vo väzení? Pretože jeden deň nadopovaný drogami si myslel, že by bola sranda ukradnúť auto. Odflákol to. Bol hlúpy. Chytili ho.

     Neodfláknite to. Nepovedzte to nikomu, kto o tom nemusí vedieť. Nedajte sa chytiť.

*Poznámky:
Predpoklad Štyri: Civilizácia je založená na jasne definovanej a široko akceptovanej, hoci nie často spomínanej, hierarchii. Násilie vykonávané tými vyššie v hierarchii na tých nižšie je skoro vždy neviditeľné, t.j. nepovšimnuté. Ak je postrehnuté, je plne odôvodňované. Násilie vykonané tými nižšie v hierarchii tým vyššie je nemysliteľné, a keď sa vyskytne je pojaté šokom, hororom a fetišizáciou obetí.

Predpoklad Päť: Majetok tých vyššie v hierarchii je cennejší než životy tých, čo sú nižšie. Je akceptovateľné pre tých hore zvýšiť množstvo majetku, ktorý kontrolujú – bežným jazykom, získavať peniaze – zničením alebo vzatím životov tých nižšie. Tomu sa hovorí produkcia. Ak tí nižšie poškodia majetok tých vyššie, tí hore môžu zabiť alebo inak zničiť životy tých nižšie. Tomu sa hovorí spravodlivosť.

Žiadne komentáre:

wildandfree kolektív Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger